Kadir Gecesi, arefe ve cuma da dahil, bütün gün ve gecelerden üstündür. Ancak Allah Rasulü’nün kendisi için Miraç Gecesi daha üstündür (Elmalılı, VNI/5983). Öyle ise böyle bir geceyi değerlendirmenin kazancı da elbette çok büyük olacaktır. Allah Rasulü:
“Kim inanarak ve sırf Allah rızası için Kadir Gecesinde kalkarsa geçmiş günahları bağışlanır”
(Buharî, iman, I/I5, Savm NI/23; Müslim, salat, N/175) buyurur.
Bu geceyi değerlendirmenin birinci şartı kalkmak, yani uyanık olmaktır. Namaz kılmak, Kur`ân okumak, dua etmek ve tefekkürde bulunmak sünnetle sabit olan şeylerdir. Allah Rasulü bunların hepsini yapmıştır (Elmalıli, VNI/5982). Peygamber Efendimiz, Ramazanın son on günü gelince o geceyi ihya eder, çoluk-çocuğunu kaldırır ve ibadet konusunda çok gayret gösterirdi. (Ibn Kesir, VNI/471).
Ramazanın son on gününde itikafa girmesi de Kadir Gecesini bulmaya ve ihya etmeye yönelik bir sünnettir. Bu yüzden hepsinden bir parça yapmak belki en güzelidir. Aişe (ra) validemiz Allah Rasulüne (sav) Kadir Gecesine rastlanıldığında ne söylenmesi gerektiğini sormuş ve:
“Allahümme inneke afüvvun tuhibbül-afve fa`fü-annî: Allah`ım, Sen çok bağışlayıcisin, afvi seversin, berii bağışla”
(Müsned, VI/182) de, cevabını almıştır.
Bununla beraber Ramazanın her gecesinde yapılacak bu duanın çok büyük bir ihtimalle Kadir Gecesine rastlaması ve kabul olması ihtimalinin kuvvetliliği nedeniyle “Ondan mahrum olan, çok büyük bir şeyden mahrum olmuştur.” buyurulur (Müsned, N/230, N/385, 425; Ibn Kesir, VN/464).
Demek ki bu gecede yapılacak duaların en güzeli bağışlanma isteğidir. Yatsı ve sabah namazlarını cemaatle kılmak, o geceyi ihya etmek anlamına geleceğinden asgari olarak bunu yapmalıdır. Allah Rasulü belki de buna işaret etmek için:
“Kadir Gecesi yatsı namazında cemaatte hazır bulunan ondan nasibini almıştır”
(Kurtubî, XX/138).
Ayrıca insanın bu müstesna gün ve gecelere saygısının ifadesi olarak Ramazan’da diğer bütün aylardan, Kadir Gecesinde ise Ramazan’da yaptığımız ibadetlerden daha fazla olması gerekir. Hatta Kadir Gecesinin gündüzünü dahi diğer günlerden daha çok dua ve ibadetle geçirmek sünnet, bütün müslümanların sorunları için çare duasında bulunmak müstehaptır.(Nevevî, E1-Ezkar,163)
Yorumlar